Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

Szövegírás 3 fázisban, az eszközre optimalizált tartalom sikere

2021-03-02
Hallotta már ezt a panaszt, hogy a látogatók manapság csak nyomkodnak összevissza és érthetetlennek tűnik, miért hagyják el az oldalt, ahelyett hogy vennének? - megmutatom, hogyan történhet ma egy sikeres vásárlási folyamat és hogy támogatható.

A sikeres interernetes kereskedelemben létszükséglet, hogy ismerjük és megértsük a vevő szokásait, igényeit és jó élményt is adjunk a számára. Sokan magukból indulnak ki és ugyanezt a viselkedésmódot feltételezik a vevőikről is, pedig a szokásaink az utóbbi pár évben gyökeres változásokon mentek át, így a tartalommarketing stratégia egyre nagyobb szerepet kap. Nézzük meg mi is történik:

Régebben 6-8 éve, amíg leült valaki a géphez, keresett / hirdettek neki, és egy eszköz, az asztali gép hozta a vásárlások 100%-át  A változás akkor következett be, amikor egyre többen kezdtek mobilnetet használni, és a telefonok is okosak lettek.. Nyilván ez a változás elsősorban a 30 alatti célközönségnél volt először érezhető, de évről évre emelkedett a mobilos felhasználók aránya, jelenleg átlag 60-90% körül mozog, de ez nagyon célcsoport és területfüggő, van ahol a mobil kizárólagos lett.

Egy vásárlási folyamat már több eszközön ível át

A klasszikus tölcsér formájú sales folyamat ma már egyre inkább egy ciklikus, körforgás szerű képet mutat, ami azt jelenti, hogy a vevő több impulzust, több információt igényel bizonyos esetekben. Minél bonyolultabb, minél személyesebb a termék, vagy a szolgáltatás, annál inkább így van ez. Két érdekes dolog történt: egyfelől megnőtt a vásárlási folyamat hossza, másfelől drámaian lerövidült. 

Hol lett rövidebb a folyamat?

Ott, ahol nem személyhez kötött, hanem helyzethez, vagy időhöz, gyorsasághoz. Ilyen tipikusan pl. az autómentés, duguláselhárítás, zárnyitás téma, mert éjjel lerobbant az országúton, vagy épp nem jut be a lakásába. Ilyen esetekben a tartalom már maga az adwords hirdetés, vagy az oldal keresőcímébe beírt azonnal hívható telefonszám. A látogatóból úgy lesz vevő, hogy sok esetben magát az oldalt nem is látta. Jöjjön bárki, csak gyorsan és olcsón…Itt egy eszköz vesz részt a vásárlásban, a mobil, mert az van éppen a kezében.

A tartalomnak a helyzethez kell igazodnia, kulcsszerepet játszik a közérthető, egyértelmű, gyorsan  befogadható üzenet és kapcsolatfelvétel lehetősége. Hiba lenne ilyenkor félrebeszélni, vagy a problématudatát építgetni. A rövid folyamat kategóriájába tartozik még az impulzusvásárló, akit egy sürgető akciós ajánlattal, azonnal vevővé lehet tenni. 

Ezzel szemben a legtöbb vásárlási folyamat összetett lett és megnőtt

Az emberek a neten nem vásárolni akarnak, hanem információt és kapcsolatokat keresnek.Melyik a legjobb? Mit tud? Hogyan kell házilag? (majd úgyis rájön, ha nem éri meg) Az a márka, vagy szolgáltatás számíthat sikerre, aki olyan tartalmat ad, ami érdeklődésre számíthat a keresés különböző, de főként kezdeti szakaszaiban. 

A keresési folyamat 3 fázisa egyszerűsítve

Első fázis, a nézelődés: hogyan lehetne konyhát felújítani, adót megspórolni, vagy éppen a kert öntözését gépesíteni? Okozhat-e betegséget valami? Mennyit lehet spórolni a fűtésen egy év alatt valamivel? - Itt a problémák, kérdések sora van még, nem vesz.

Tartalommarketingesként azt látom, hogy a jól megírt cikk, vagy ismertető anyag összeállításánál azokra a kérdésekre kell választ adni, amit még fel sem tett.

1- Keres a mobilján, olvasgat, képeket néz mikozben munkába megy.

Ezek a látogatók nem fognak venni, a webanalitikában látható pl. egy blogcikkre jöttek és el is mennek. Az oktató, leíró blogcikk a tartalommarketing egyik fő eleme. (Jellemző címek lehetnek: Pl. Mi az a szaunaszeánsz… a kruppos roham tünetei… szájszag ellen házilag… olcsó szuvidolás receptek) Az emberek azt szeretik, amit ismernek. ha megismerik a problémájukra választ adó, vagy érdekességet kínáló oldalt, akkor nagyobb az esély arra, hogy visszajönnek, vagyis elköteleződnek. De folytassuk a folyamatot:

2 - Ránéz még a Facebookjára napközben mobilon, látja a remarketing hirdetést.

Este az otthoni laptopján is nézi, esetleg a tabletjén látja a kedvenc videója melletti hirdetésünket. Átböngészi a termékleírást. Tűnődik, mérlegel, de közben elfoglalja a család és a gyerekei, Otthagyja az oldalunkat.

3 - Másnap felmegy az asztali gépére

Van egy kis ideje a munkahelyén ebédidőben és ott újra nézeget, majd rendel, mert könnyebb az adatait begépelnie a klaviatúrán, mint mobilon pötyögtetni. Akkor jön a nagy kérdés, ha több eszközön is volt: mobilon vett, tableten, vagy asztali gépen?

Érdemes-e mobilon hirdetni, blogolni ha a vásárlás direktl PC-n valósul meg?

A válasz egyértelműen igen, különösen akkor, ha az Analyticsben beállítottuk az eszközök közötti, vagyis cross device konverzió mérését. Ebben az esetben, ha az emberünk be van jelentkezve egy Google Accounttal, vagyis ezeken az eszközökön használ olyan alkalmazást, amihez ez kell, akkor a folyamatot egyben fogjuk látni, a mobilos, tabletes és asztali gépes belépéseit.  Ez azért is különösen jellemző, mert egy gmail fiók ki és bejelentkezése mobilon általában nem annyira egyszerű, így az emberek többsége folyamatosan használja.

Tartalom szempontjából a konverziós, vásárlási útvonalban megjelenik a blog írás sikere mint belépő cikk, tehát aki organikusan a keresőből jött a cikkünkre, jól követő akár 30 napon át addig az oldalig, amit beállítottunk konverziós célként, amíg megjelenik neki a köszönjük megrendelését oldal.